Category:

NIEUWSBRIEF MEI 2021

Inlooprondleiding 19 juni

Voor individuele bezoekers organiseren wij op zaterdag 19 juni een inlooprondleiding.
Onze gidsen laten u proeven van en vertellen (w)etenswaardigheden over de honderden groenten die in onze showtuin te zien zijn.
Voor deze rondleiding, die start om 14.00 uur, dient u zich aan te melden via stichting@vergetengroenten.nl of via onderstaand inschrijfformulier.
De kosten voor een rondleiding bedragen € 9,00 per persoon, inclusief koffie/thee en gebak.
Tijdens de rondleiding dienen de richtlijnen t.a.v. het coronavirus in acht genomen te worden.

U bent welkom!

Deelname aan inlooprondleidingen 19 juni 2021

• Prijs: € 9,00 Aantal:
  • € 0,00

Een greep uit onze tuin

AARDBEIMELDE
Vergeten en toch zeer decoratieve, eenjarige groente, terug van weggeweest. Het blad is na 6 – 7 weken als spinazie oogstbaar. Groeit de plant door, dan ontstaan na 1-2 maanden de als aardbeitjes ogende vruchtjes!Het verschil met aardbeispinazie (C. foliosum) is de plaatsing van de vruchtjes, die geconcentreerd aan het einde van de stengel is, vooraf gegaan door wat forser blad dan de aardbeispinazie. Decoratief in gerechten, maar ook als sierplant een verrassing. Gebruik de vruchtjes om sappen te kleuren (in de blender) of als decoratie door salade. Van (sec) alleen de vruchtjes heb je weinig plezier, ze smaken tamelijk neutraal.

Venkel
Mooie garnering en heerlijke smaak (bijvoorbeeld met vis, vlees en groenten) vormen de zeer fijn blaadjes met anijsachtig aroma. Sierlijk in de tuin door het fijne blad en de gele schermbloemen (als dille). De zaden kauwde men vroeger om hongergevoel te verdrijven: een ideale afslankhulp dus! Ze zijn ook heerlijk op vis, bijvoorbeeld zalm. In het groot worden de zaden gebruikt in gebak en bij inmaakkruiden (augurken).

Rammenas is een zeer oude groente die reeds 4000 jaar geleden werd het geteeld.

Rammenas Oostergruss Roza 2 .Lichtroze, cilindrisch tot taps toelopende lange wortels. Rammenas is milder van smaak, steviger en groter dan de radijs.

Klitswortel

De wortels zijn vorstbestendig. De rode bladstelen zien er een beetje uit als rabarber, en de bladeren zijn leerachtig met een licht behaarde, witte onderkant. De smaak van jonge bloemstengels lijkt wat op die van artisjok.

Klitswortel: De penwortel van jonge planten kan gegeten worden als pastinaak. De wortels worden in het eerste groeijaar in de herfst geoogst, dan heeft de plant nog geen bloemstengels/bloemen ontwikkeld (slechts de grote leerachtige bladen en de wortel).

Recepten om van te smullen

Niet alleen groene vingers gezocht

Wij zoeken jou, die zoals wij, een hobby hebben aan tuinieren, met name groenten en fruit, maar ook creatieve inspiratie hebben. Naast het jaarlijks aanleggen van een showtuin vol aparte en oude groenterassen, wordt er van alles georganiseerd. Rondleidingen door gidsen die verhalen vertellen en groente- en jamverkoop zijn highlights, maar wij willen breder gaan. Meer culinair, educatie en kunst in onze tuinen. Nog meer belevenis, ook voor kinderen.
Onze hobby kan ook de jouwe worden!

Doen die van jou mee?
om
– jou en anderen blij te maken
creatief bezig te zijn