Vergeten Groenten

VERGETEN GROENTEN

Vergeten groenten: zo noemen we oude groentesoorten die jarenlang niet op ons menu stonden omdat ze uit beeld waren geraakt, ‘vergeten’ waren. Denk bijvoorbeeld aan pastinaak, aardperen, schorseneren, rammenas, postelein of snijbiet. Tegenwoordig zijn veel van deze groenten weer verkrijgbaar en staan ze in de belangstelling.

Groenten uit alle windstreken
De meeste van onze groenten komen oorspronkelijk uit andere landen. Griekse en Romeinse handelaren brachten zo’n 2.500 jaar geleden de paarse wortel vanuit het huidige Afghanistan naar Europa. Uit de ‘nieuwe wereld’ van Zuid-Amerika kwam de aardappel en tomaat. De aardappel verdrong toen de pastinaak, die tot de 17e eeuw ons volksvoedsel was. Later kwamen we in contact met groenten uit de voormalige koloniën en overzeese gebiedsdelen. Migranten brachten eten en groenten mee uit landen als Italië, Griekenland, Marokko en Turkije.

divers vergeten groenten

Langzaam vergeten
Veel groenten die zo’n 70 jaar geleden in Nederland op het menu stonden, zijn door de opkomst van andere groenten langzaam vergeten. Ze werden vervangen door groenten die makkelijker op grote schaal geteeld konden worden, vaak het hele jaar in de winkel verkrijgbaar zijn en een mooi en fris uiterlijk hebben.

Groentenhof vergeten groenten

Historische Groentehof
In De Historische Groentehof eren we de fiere helden van vroeger. De gewassen die onze voorouders in leven hielden. Huttentut, Buggenumse Muuskes, Heilige boontjes, ze zijn onlosmakelijk verbonden met onze geschiedenis. Al dat moois en lekkers delen we graag met anderen! In de hof van ca. 1 ha groeien en bloeien enkele honderden soorten vergeten en bijzondere groenten, kruiden en (eetbare) bloemen.

De showtuin is gericht op kennisverspreiding en stimulering van het gebruik van vergeten groenten. Leerzaam, lekker en leuk! De showtuin en kruidentuin zijn vrij toegankelijk voor individuele bezoekers van 21 juni t/m 22 oktober. Een vrijwillige donatie is altijd welkom. Op aanvraag geven onze gidsen rondleidingen voor groepen vanaf 10 personen. Voor mindervaliden zijn er ook terrasrondleidingen mogelijk.

Productietuin
De oogst van de productietuin wordt verkocht in een kraampje aan de weg.

jac met riek
Jac Nijskens

Ontstaan
De Historische Groentehof is in 2003 opgericht door Jac Nijskens. Door topkoks, voedingsdeskundigen, telers en vele anderen wordt hij gezien als de inspirator en grondlegger van de vergeten groenten-cultuur in Nederland. Als een van de eersten bracht Nijskens vergeten groenten onder de aandacht en maakte hij ze populair.

Stichting Vergeten Groenten
De stichting heeft als doel de rijkdom aan historische, bijzondere en zeldzame groenten onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Daartoe onderhoudt en beheert de stichting een showtuin, kruidentuin en een productietuin. De stichting draait volledig op vrijwilligers.