Herfst & Winter 2019

De herfst en de winter

Op 22 september jl. hebben wij de showtuin leeg verkocht. Alle geboekte rondleidingen waren gedaan. Zoals ieder jaar werd deze oogstdag met veel enthousiasme ontvangen. De opkomst was dan ook goed. Het was een heel gezellige dag. Wat nog restte was het opruimen van de tuinen.

De oogstkisten waren dit jaar ook weer een succes

De showtuin is ook praktisch leeg want wat op de oogstdag niet is meegenomen is nog zoveel mogelijk in de verkoopkraam verkocht. Zelfs de aardperen vonden nog gretig aftrek. Ook de boerenkool, Cavolo Nero (Toscaanse zwarte palmkool) en bieten in alle kleuren zijn nu echt op.

Het fruit is dit jaar beduidend minder dan vorig jaar. Verschillende bomen hadden last van beurt jaren. De late appels en stoofpeertjes (Gieser Wildeman) waren wel gewild terwijl de kweeperen veel minder goed verkocht werden. Geen nood, wij hebben deze zelf verwerkt tot Kweegelei en Kweesiroop.

Ook hebben wij nog jam gemaakt van pompoen met tijm.

Het bestuur en de vrijwilligers gaan in de winter echt niet op hun lauweren rusten. Er is weer veel te doen als voorbereiding voor het seizoen 2020. De eerste winterklus (zolang het weer het toeliet) is het renoveren van de kruidenbakken in de showtuin. Deze zijn gemaakt van hout wat zijn beste tijd gehad heeft. Daarom hebben wij besloten deze opnieuw te maken met materiaal wat langer meegaat. Deze klus is intussen al geklaard. Het is erg mooi geworden.

De zaden voor de show- en productietuin zijn weer besteld. Zodra het weer het toelaat (hopelijk begin maart) beginnen wij weer binnen voor te zaaien.

Op zaterdag 23 november hebben wij het tuinseizoen afgesloten. We hebben met de vrijwilligers kunnen genieten van een heerlijk buffet bij Versboerderij Schreurs (Roermond) in de Biekeuke. Daarna hebben wij een stadswandeling gemaakt in Roermond o.l.v. gidsen van de VVV. Ook dit was zeker de moeite waard. Als afsluiting nog een drankje en het zat er weer op.