Een greep uit onze tuin

AARDBEIMELDE
Vergeten en toch zeer decoratieve, eenjarige groente, terug van weggeweest. Het blad is na 6 – 7 weken als spinazie oogstbaar. Groeit de plant door, dan ontstaan na 1-2 maanden de als aardbeitjes ogende vruchtjes!Het verschil met aardbeispinazie (C. foliosum) is de plaatsing van de vruchtjes, die geconcentreerd aan het einde van de stengel is, vooraf gegaan door wat forser blad dan de aardbeispinazie. Decoratief in gerechten, maar ook als sierplant een verrassing. Gebruik de vruchtjes om sappen te kleuren (in de blender) of als decoratie door salade. Van (sec) alleen de vruchtjes heb je weinig plezier, ze smaken tamelijk neutraal.

Venkel
Mooie garnering en heerlijke smaak (bijvoorbeeld met vis, vlees en groenten) vormen de zeer fijn blaadjes met anijsachtig aroma. Sierlijk in de tuin door het fijne blad en de gele schermbloemen (als dille). De zaden kauwde men vroeger om hongergevoel te verdrijven: een ideale afslankhulp dus! Ze zijn ook heerlijk op vis, bijvoorbeeld zalm. In het groot worden de zaden gebruikt in gebak en bij inmaakkruiden (augurken).

Rammenas is een zeer oude groente die reeds 4000 jaar geleden werd het geteeld.

Rammenas Oostergruss Roza 2 .Lichtroze, cilindrisch tot taps toelopende lange wortels. Rammenas is milder van smaak, steviger en groter dan de radijs.

Klitswortel

De wortels zijn vorstbestendig. De rode bladstelen zien er een beetje uit als rabarber, en de bladeren zijn leerachtig met een licht behaarde, witte onderkant. De smaak van jonge bloemstengels lijkt wat op die van artisjok.

Klitswortel: De penwortel van jonge planten kan gegeten worden als pastinaak. De wortels worden in het eerste groeijaar in de herfst geoogst, dan heeft de plant nog geen bloemstengels/bloemen ontwikkeld (slechts de grote leerachtige bladen en de wortel).