Vergeten groenten en fruit een plaats geven

Wat doen we zoal in de hof?

Elk jaar opnieuw moeten in de hof veel werkzaamheden gebeuren. Het begint al in het vroege voorjaar.  De grond wordt bewerkt, bemest en klaar gemaakt voor beplanting met groenten, kruiden en (eetbare) bloemen. Vanuit zaden worden planten gekweekt. Veelal worden de zaden in zaaipotjes gezaaid en in de kweekkas gezet, waar de zaden van de voorjaarszon kunnen genieten en groeien. Uiteraard wordt tussen de bedrijven door de nodige koffie en thee gedronken, waarbij vele verhalen de ronde doen. Aan uitleg, tips voor thuis in de eigen groentetuin en toelichting door de diverse vrijwilligers ontbreekt het niet. De schat aan ervaring welke onze vrijwilligers van de tuin hebben, willen ze graag met u delen. Naast het zaaien in het vroege voorjaar wordt ook het fruit gesnoeid, onkruid gewied en klussen gedaan. Allerlei werkzaamheden om alles er weer piekfijn uit te laten zien als de bezoekers van de tuinen komen worden uitgevoerd.

Als de planten die gezaaid zijn groot en sterk genoeg zijn, worden de tuinen beplant. Er wordt niet zomaar beplant. Een van te voren gemaakt tuinplan waarin allerlei elementen naar voren komen, zoals wisselteelt, (het wisselen van standplaats van de groenten om ziektes te voorkomen), soort en kleur, natuurlijke gewasbescherming tegen ongewenste indringers zoals wormpjes  (aaltjes) en schadelijke insecten, alsook tuin-architectonische aspecten worden meegenomen in het tuinplan.Personen aardappelen rooien 160 x 120 Na het planten gaan we niet op onze lauweren rusten. De hof wordt onkruidvrij gehouden, het fruit wordt gedund en natuurlijk moet er, als de tijd daar is, worden geoogst.

De kroon op ons werk komt met het openstellen van de tuinen, zo rond mei.  Veel gasten bezoeken de tuinen en maken een rondleiding met onze gidsen die wetenswaardigheden en anekdotes vertellen over onze groenten en fruit. Een ware belevenis, zo’n rondleiding, welke uitnodigt om de hof meermaals te bezoeken.

Oh ja, er moet ook publiciteit gemaakt worden. Hiervoor zijn dus ook P.R. mensen zeer welkom. En natuurlijk, de stichting organiseert ook allerlei evenementen, waarbij mensen met goede ideeën en creativiteit van harte welkom zijn. Dit is een kleine impressie van wat onze organisatie allemaal doet. Met de handjes werken, lekker ontspannend in de grond wroeten, dat kan bij ons, maar ook  de creatieveling, de organisator en de gastvrouw zullen zich bij ons thuis voelen. Kortom bij de stichting kunt u op vele manieren genieten van het buitenleven, u nuttig maken en tevens ontstressen.

P.S. er zijn  ook vrijwilligers die activiteiten organiseren voor de vrijwilligers. Uitstapjes en bijeenkomsten worden er georganiseerd. De vrijwilligers komen ten slotte ook voor de gezelligheid.

Heeft u interesse om te genieten van het buitenleven en mee te helpen aan iets moois waarvan jaarlijks vele mensen genieten, neem dan contact met ons op of kijk op de pagina vacatures.